Misschien werk je er al mee of heb je er van gehoord: ChatGPT. Een chatbot die voor jou kan schrijven met behulp van kunstmatige intelligentie (ook wel AI genoemd). Vraag je je af hoe dit nieuwe hulpmiddel jou kan helpen in je business, vooral als het om jouw ‘Personal Brand’ gaat, lees dan even mee. Ik geef je in deze blog namelijk 5 tips om slim gebruik te maken van ChatGPT als jij aan je Personal Brand bouwt.
ChatGPT is hier. En gaat nooit meer weg.
Ik vroeg ChatGPT enkele weken geleden wat 'ChatGPT' is en kreeg het volgende antwoord:
'Het doel van ChatGPT is om mensachtige interacties mogelijk te maken tussen computers en mensen, waardoor het gemakkelijker wordt om taken uit te voeren en informatie te verkrijgen via natuurlijke taal.' Mijn 1e reactie: 'mensachtige interacties'? Dit klinkt eng. Mijn 2e reactie: 'hoeven we dan straks helemaal niet meer na te denken?'
Want ja; de supermarkten liggen vol ongezonde voeding die we blindelings kopen. Als student kun je samenvattingen googlen of kopen en hoofdrekenen… dat doen we eigenlijk ook nooit meer. Vervolgens kom ik gelukkig (na een echte wandeling in het bos) wel weer een beetje tot rust. Ik ga me in ChatGPT verdiepen en ik ga er mijn voordeel mee doen. Ik zou ChatGPT namelijk niet mijn trouwgelofte laten schrijven (misschien wel een Sinterklaas gedicht ) Ik laat ChatGPT ook niet mijn LinkedIn en Instagram posts schrijven, want ik vind het veel te leuk om dit zelf te doen. (Bovendien ben ik meer tijd kwijt met het herschrijven en het toevoegen van mijn 'tone of voice'.)
Chat GPT & Personal Branding
Ik realiseer me dat Personal Branding alleen nog maar belangrijker gaat worden. Waar ChatGPT meer gebruikt gaat worden, neemt persoonlijke communicatie & authenticiteit namelijk af. Jij bent de enige die emotie en gevoel toe kan voegen aan jouw verhaal om zo de connectie met je toekomstige klant (en jezelf!) te blijven voelen. Zorg er dus voor dat je ChatGPT als een hulpmiddel gaat zien, waarmee je aan je Personal Brand bouwt.
5 tips voor sterke ‘Personal Branding’ mét ChatGPT
1. Gebruik ChatGPT als inspiratiebron.
Ook jij hebt van die dagen waarop je niet zo veel creatieve ideeën hebt. Het kan ook zijn dat jouw talent gewoon ergens anders zit. Als jij je social posts, blogs of andere wervende teksten zelf schrijft, en je kunt niet wachten tot het moment waarop
jij weer helemaal in je ‘creatieve flow’ zit, kan
ChatGPT je van inspiratie voorzien. Vraag bijvoorbeeld: ‘Geef me 10 voorbeelden om product X te gebruiken op vakantie’ of vraag de chatbot om een complete blog te schrijven. Je zult zien dat je deze vaak niet 1-op-1 kunt gebruiken, maar je vindt in de voorgestelde tekst waarschijnlijk wel interessante invalshoeken of creatieve ideeën om te verwerken in jouw eigen artikel.
2. Versterk je boodschap met ChatGPT
Chat GPT kan je helpen met het versterken van je merkboodschap. Bijvoorbeeld door suggesties te geven voor krachtige en effectieve woorden en zinnen. Ook zou je vragen kunnen stellen over hoe je je elevator pitch kunt verbeteren of aan kunt passen aan bepaalde situaties. Zo heb je wellicht een algemene pitch klaar staan, maar je staat vanavond spontaan op het podium bij een evenement waar vooral ouders van jonge kinderen zullen zijn. ChatGPT kan je dan helpen om je pitch een andere draai te geven of bepaalde informatie toe te voegen die specifiek voor deze doelgroep interessant zal zijn.
3. Gebruik ChatGPT voor SEO (Search Engine Optimization)
Om je content te optimaliseren voor google, zodat deze hoger scoort in de zoekresultaten, kun je ChatGPT vragen om een lijst met potentieel relevante zoekwoorden voor je samen te stellen. De chatbot kan je ook vertellen welke zoekwoorden relevant zijn voor jouw website en werkveld, en dus ook voor jouw verhaal, jouw Personal Branding. Zo vroeg ik naar relevante zoekwoorden voor www.watjezietbenjezelf.nu en hierbij kreeg ik de volgende suggesties.
Zelfbeeld verbeteren
Zelfvertrouwen vergroten
Positief zelfbeeld
Zelfreflectie oefeningen
Mindfulness en zelfbeeld
Ondanks dat ik mijn bedrijf (gelukkig) herken in deze zoekwoorden, geeft het een fijn overzicht van woorden die ik kan integreren in mijn content. Ook bedenk ik me nu dat het stukje ‘mindfulness’ mogelijk nog een belangrijke rol mag gaan spelen in mijn ‘watjezietbenjezelf’ traject.
4. Zie ChatGPT voor je als een persoon
Dit klinkt misschien een beetje eng. Maar één van de belangrijkste tips die ik altijd geef is: ‘zie je ideale klant voor je als een echt mens’. Een chatbot is natuurlijk niet menselijk, maar je kunt wel slim gebruik maken van deze tool door (even) net te doen alsof het een echt mens is.
Zo zou ik ChatGPT kunnen vragen: ‘Stel je hebt moeite om zichtbaar te zijn als ondernemer, je bent hier onzeker over en blijft liever op de achtergrond, welke gedachten gaan dan door je hoofd en welke emoties spelen een rol? ChatGPT geeft me dan de volgende antwoorden. Hoe fijn is het om dit als leidraad te gebruiken voor content en als basis voor mijn gesprekken met klanten, om hen nog beter te begrijpen?
Gedachten:
"Wat als mensen mij niet aardig vinden als ik mijzelf laat zien?"
"Ik ben niet goed genoeg om mijzelf te presenteren als expert."
"Ik ben bang voor kritiek en afwijzing als ik mijzelf laat zien."
"Er zijn al zoveel anderen die hetzelfde doen, waarom zou ik mijzelf laten zien?"
"Ik weet niet hoe ik mijzelf effectief kan presenteren."
Emoties:
Angst
Onzekerheid
Twijfel
Schaamte
Machteloosheid
5. ChatGPT als hulpmiddel bij de ‘silver bullet techniek’
De ‘silver bullet’ techniek is een methode waarbij je jouw expertise reduceert tot een kernboodschap die gemakkelijk te begrijpen en te onthouden is voor jouw doelgroep. (Echte) mensen worden dagelijks overweldigd door veel (complexe) informatie en daarom is het belangrijk om je boodschap simpel en toegankelijk te houden. Bij het toepassen van de "silver bullet" techniek ga je op zoek naar een korte, krachtige en vooral begrijpelijke boodschap met daarin de kern van jouw expertise.
Een voorbeeld is een quote van dr. Brené Brown: ‘What we know matters, but who we are matters more’. (Je begrijpt dat ik juist in deze blog deze quote kies .)
Deze zin is ‘licht verteerbaar’ en hiermee kan ik gemakkelijker een punt maken dan dat ik dit in 2 alinea’s probeer uit te leggen. Het is ‘to the point’, blijft hangen en is wordt daardoor ook weer gemakkelijker gedeeld met anderen. Laat Chat GPT je dus helpen bij het vinden van passende one-liners of quotes die jouw relevantie benadrukken en zo dus ook weer je Personal Brand versterken.
Zo. Omdat jij nu wel het een en ander wil gaan uitproberen houd ik het voor nu bij deze 5 tips. Maar er zijn er natuurlijk nog veel meer te bedenken, die ik later zeker nog zal delen.
>> Niks missen? Schrijf je dan nu in voor mijn Personal Branding nieuwsbrief en ik hou je op de hoogte.
En last-but-not-least: ja, je mag je nieuwe beste chat-vriend(in) vragen om jouw missie, je unieke eigenschappen en kernwaarden voor je te bepalen, maar je kunt er ook voor kiezen om hier samen met mij mee aan de slag te gaan. Ik heb trouwens ook hele lekkere cappuccino’s op mijn kantoor, die AI volgens mij (nog) niet kan maken .
Ik ben Eva Jansen en als Personal Brand Coach help ik je om in de spiegel te kijken. Samen zoeken we naar jouw authentieke verhaal, waarmee jij impact kunt maken. Jij mag gezien worden want jij hebt iets te vertellen. Meer grip op jouw verhaal helpt je om gezien te worden.
Meer weten? Lees hier verder.
Comments