top of page
Foto van schrijverEva

You've got the power!


De CEO van een bedrijf heeft vaak meer volgers dan het bedrijf zelf. Simpelweg omdat menselijke verhalen de voorkeur hebben op corporate boodschappen. Jouw gezicht & persoonlijkheid zijn dus van grote waarde. Voor het bedrijf, maar vooral voor jezelf. En misschien zelfs voor de wereld: als je met beide benen op de grond blijft staan en trouw blijft aan je kernwaarden.


Het almachtige Personal Brand

Bij de titel van deze blog moet ik aan Jim Carrey denken die in Bruce Almighty een week lang alle macht (van God) krijgt. Zoals het vaak in films het geval is, gaat dit natuurlijk helemaal mis. Zijn vriendin dumpt hem, terwijl Bruce een Tsunami in Japan veroorzaakt en er ontstaat een totale chaos.



Het is helaas van alle tijden dat mensen (vooral mannen...) met een unieke stem & visie iets te machtig worden. En dan is het niet meer zo grappig zoals in de film. Controversiële tweets hebben dan niet langer enkel effect op aandelenkoersen, maar kunnen ook als een bedreiging voor de democratie worden gezien. Precies dit is de reden waarom het zo belangrijk is dat er nieuwe mensen blijven opstaan die een ander geluid laten horen. Die de discussie op gang brengen en die mensen weer anders laten kijken.


De risico’s van een onzorgvuldig persoonlijk merk

Met zichtbaarheid komt ook verantwoordelijkheid om de hoek kijken. Het is belangrijk om je bewust te zijn van de impact van je woorden en acties, zowel online als offline. Precies om deze reden kunnen kernwaarden een mooi kompas zijn: ze kunnen je houvast en richting geven. Enkel 'mooie' woorden opschrijven, ze op een groot bord laten drukken en op kantoor hangen brengt je echter niks. Er komen zelfs risico's om de hoek kijken als er onzorgvuldig met (personal) branding wordt omgegaan:


  1. Inconsistentie Als wat jij en je medewerkers uitdragen niet aansluit bij de waarden van je bedrijf, kan dit verwarring of wantrouwen veroorzaken.

  2. Reputatieschade Een misstap op sociale media kan grote gevolgen hebben voor je persoonlijke en professionele reputatie.

  3. Afhankelijkheid Als jouw bedrijf te veel leunt op jouw persoonlijke merk, kan dit problemen veroorzaken wanneer je besluit een stap terug te doen.


Hoe bouw je een duurzaam persoonlijk merk?

Een sterk persoonlijk merk biedt een unieke kans om je te onderscheiden en gezien te worden. Maar het vraagt ook om een zorgvuldige balans tussen authenticiteit, verantwoordelijkheid én maatschappelijke impact. Als ondernemer of professional heb je de kracht om niet alleen jouw bedrijf te laten groeien, maar ook om een blijvende, positieve indruk achter te laten. Het is aan jou om te onderzoeken waar voor jou de focus ligt en waar je een verschil kunt maken.


Wil jij je zichtbaarheid op de lange termijn, duurzaam inzetten om een verschil te maken? Houd je dan vast aan de volgende vier stappen:


  1. Ken je kernwaarden Authenticiteit is cruciaal. Waar sta je voor? Wat wil je bereiken? Zorg dat jouw persoonlijke waarden consistent terugkomen in je communicatie.

  2. Denk strategisch Gebruik (social) media én live contact om je expertise en inzichten te delen, maar doe dit op een manier die past bij jouw doelen. Denk hierbij ook na over de lange termijn i.p.v. enkel de korte termijndoelen.

  3. Werk samen Betrek je team bij het bouwen van je persoonlijke merk: praat er dus vooral ook over samen en geef concrete invulling aan de kernwaarden. Dit zorgt voor consistentie en versterkt de band tussen jou en je onderneming.

  4. Draag bij aan de wereld Gebruik je zichtbaarheid niet alleen om jezelf en je bedrijf te promoten, maar ook om positieve verandering te stimuleren. Deel inzichten, steun goede doelen of inspireer anderen om het beste uit zichzelf te halen.


De wereld verandert. Maar mensen blijven mensen. We zullen elkaar in de ogen blijven kijken om te zien wat er beter kan. En hoe meer mensen met dezelfde visie en kernwaarden met elkaar in contact komen, des te groter de kans dat er nieuwe initiatieven ontstaan die de wereld weer een beetje mooier maken. Daar geloof ik in.


Jij ook? Ik praat er graag met je over verder.



Om de voor de hand liggende keuze te zijn in jouw vakgebied, doe jij er als professional of ondernemer alles aan om jezelf onderscheidend en opmerkelijk te presenteren.

​

Dit is niet opschepperig. Personal Branding is geen borstklopperij. Om gezien te worden is het slim om jezelf als merk te zien en grip te krijgen op jouw onderscheidende vermogen. 

​Maar waar begin je?


Als Personal Brand Expert help ik je om in de spiegel te kijken. Samen zoeken we naar jouw authentieke verhaal, waarmee jij impact kunt maken. Jij mag gezien worden en jij hebt iets te vertellen. Of je nu man, vrouw, jong, oud, onzeker of een ervaren expert bent, meer grip op jouw verhaal helpt je om gezien te worden.

Meer weten? Lees hier verder.


33 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page