‘En, wat doe jij eigenlijk’? Oh, ehhh, oeps. Ja nu wil je iets interessants zeggen. Het moet er zelfverzekerd uitkomen en… het moet nog waar zijn ook. Begin je te ratelen en hoor je jezelf denken; waar ga ik heen? Er volgt een lang verhaal, zonder focus. Herken jij jezelf hier in? Lees dan verder en doe je voordeel met ‘Personal Branding’.
(Do) less with more focus
Wat wil je dat mensen van jou herinneren? Als je 6 tennisballen naar de persoon tegenover je gooit, dan vangt hij of zij er waarschijnlijk geen. Gooi je er eentje, dan heb je een kans dat het goed uitpakt. Zo werkt het ook met woorden, gebruik er niet te veel. Misschien denk je nu ‘ik heb een duidelijk verhaal’… de vraag is; vinden anderen dat ook? Welke onvergetelijke indruk wil je achterlaten en wat is jouw kernboodschap?
Op het moment dat jij grip hebt op jouw verhaal en precies weet waar je voor staat, ben je ook in staat om dit optimaal over te brengen op anderen. Jij kiest zelf waar je om bekend wilt staan en waarvoor mensen later bij jou terug zullen komen.
Vermijd vaktaal
Stel, je bent Barista. Jouw koffie is de allerbeste. Je bent speciaal naar Kenia afgereisd voor de allerbeste bonen, jouw machine is helemaal goed afgesteld en na jaren testen en bijstellen, zet jij de perfecte espresso. Je experimenteert graag met AeroPress technieken en kan uren praten over de doorlooptijd van koffie. En het is natuurlijk fantastisch dat jij hier met zo veel passie helemaal in op gaat! Maar. Wil je ook iets verkopen aan koffieliefhebbers die niet tot de barista-kern horen? Dan zul je na moeten denken over je verhaal. Verplaats je in jouw ideale klant en vraag je af wat hij of zij wil horen. Test dit desnoods met een klein groepje klanten of kennissen. Misschien denk je dat je geen vaktaal gebruikt, maar doe je dit toch. Voor jou klinkt het namelijk allemaal zo logisch, maar dat is het voor een ander niet altijd.
Wat doe je eigenlijk precies?
Als ik mezelf voorstel als ‘Personal Brand Coach’, vertel ik ook direct dat ik vrouwelijke ondernemers help om hun merk persoonlijker te maken, zodat zij vol zelfvertrouwen meer klanten aanspreken die goed bij hen passen. Omdat alle producten en diensten eigenlijk al bestaan, maar dat je je in deze tijd onderscheid met een uniek verhaal.
Maar ook als je bijvoorbeeld ‘horeca ondernemer’ bent, wat op zich een duidelijke omschrijving is, kun je nog steeds alle kanten op met je fantasie. Heb je een kneuterige kroeg met speciaal biertjes in het centrum van ‘s Hertogenbosch of run jij 7 sushi restaurants en werk jij met de allerbeste en meest verse ingrediënten?
‘Personal Branding’ is niet; de hele wereld vertellen wie jij bent en waarom je zo geweldig bent.
Wat is jouw 'smaakje'?
Durf specifiek te zijn. 'Wees geen (standaard) vanille ijs, maar kies bijvoorbeeld voor mango-kokos of pure chocolade...'. Benoem bovendien niet alleen wat je doet, maar vooral ook wat jouw 'smaakje' is en wat jou zo bijzonder maakt. Verlies je tegelijkertijd niet in warrige taal, maar focus op het probleem dat jij oplost voor jouw ideale klant. Hoe gek het ook klinkt, als we het hebben over 'Personal' Branding; het draait niet alleen om jou. Het doel van ‘Personal Branding’ is niet; de hele wereld vertellen wie jij bent, wat jij doet en waarom je zo geweldig bent. Nee, je zet jouw unieke verhaal precies zo in dat anderen zich er in kunnen herkennen en een connectie met je gaan voelen.
Het leven is een feestje
Het leven is te kort om tijd te verspillen. Jij hebt als ondernemer een missie en werkt met zoveel passie aan je bedrijf, dat je gezien wilt worden. Jouw verhaal is de moeite waard en ook voor jou zijn er ideale klanten waarvoor je elke dag met heel veel energie uit bed stapt. Gun je zelf daarom een duidelijk en zelfverzekerd antwoord op de vraag: ‘zo, en wat doe jij eigenlijk?’, zodat je jezelf niet te kort doet en in plaats daarvan steeds een stapje dichter bij je gewenste imago komt.
Het ‘watjezietbenjezelf’ Coachingspakket helpt je om inzicht te krijgen in jouw unieke verhaal. Investeer in jezelf en zet die chaos in je hoofd overzichtelijk op papier, als basis voor je website, marketingplan of salespitch.
Een professionele fotosessie van Eva Jansen fotografie is inbegrepen, dus je hebt direct een compleet pakket te pakken om je merk persoonlijker te maken en meer ideale klanten aan te spreken!
Commentaires