Wat je ziet ben je zelf. Maar wat zie je? Ik realiseerde me twee jaar geleden pas dat ik veel introverte eigenschappen heb die ik vooral ook in kan zetten als mijn kracht. Pas als jij jezelf beter leert kennen, kun je effectief met Personal Branding aan de slag.
In deze blog leg ik je uit hoe je als ambitieuze vrouw met introverte eigenschappen jouw SUPER POWER met de wereld kunt delen. Als introvert persoon treed je namelijk niet zo graag op de voorgrond. Je vraagt je misschien af hoe je dan toch opvalt bij jouw toekomstige opdrachtgevers. Ook als je (in eerste instantie) niet gezien wilt worden, kun je een manier vinden om zichtbaar te zijn. Want ja, diep van binnen weet je dat dit nodig is om jouw droom te verwezenlijken.
In deze blog leg ik je uit hoe je je merk persoonlijker kunt maken en zo, juist als introvert, ook vol zelfvertrouwen zichtbaar kunt zijn.
Introvert vs extravert
Als je het heel zwart-wit bekijkt, dan heb je extraverte mensen die energie krijgen door veel ‘onder de mensen’ te zijn, en introverte mensen die juist opladen door ook regelmatig alleen te zijn. De meeste mensen hebben een mix van beide eigenschappen in zich. Introverte mensen zijn echter vaak wat rustiger, bedachtzamer en wat minder assertief. Je kunt je misschien voorstellen dat een introvert persoon zich sneller onzeker kan voelen in een extraverte (werk)omgeving. Zeker als je je aan gaat passen aan je omgeving, kun je in een neerwaartse spiraal terecht komen. Je voelt dan dat de energie uit je wordt ‘gezogen’, wat niet ten goede komt aan je productiviteit en gezondheid.
Zeker als ondernemer met meer introverte eigenschappen is het soms lastig om dicht bij jezelf te blijven. Zo dacht ik dat ik op een netwerk event zoveel mogelijk mensen 'even' gesproken moest hebben, terwijl ik weet dat ik veel meer energie haal uit 1 of 2 diepgaandere gesprekken. Ook spiegel jij je mogelijk te veel aan extraverte ondernemers, waardoor je je eigen kracht uit het oog verliest.
Zo dacht ik dat ik op een netwerk event zoveel mogelijk mensen 'even' gesproken moest hebben, terwijl ik weet dat ik veel meer energie haal uit 1 of 2 diepgaandere gesprekken.
Wat je ziet ben je zelf
Door naar jezelf te kijken, kun je introverte eigenschappen opmerken. Je ziet wat werkt voor jou, en vooral ook: wat niet. Ook zie je wellicht, hoe deze eigenschappen je kunnen beperken.
Mensen zijn toch niet geïnteresseerd in mijn verhaal.
Ik ben (nog) niet klaar voor deze stap, ik moet eerst dit en dit doen.
Wie luistert er nou naar mij?
Mijn mening doet er niet toe.
Wat zullen 'ze' wel niet denken, als ik mezelf zo laat zien.
Door gedachten zoals deze op te merken, heb je de eerste stap richting een sterker persoonlijk merk al gezet. Je hebt jezelf namelijk beter leren kennen en nu kun je een voor jou geschikte manier gaan vinden om toch zichtbaar te zijn voor je toekomstige klant.
Sasha Fierce
In 2008 vertelde Beyonce aan Oprah Winfrey dat ze een alter ego heeft, genaamd Sasha Fierce. Het stelt je als introvert misschien wel gerust, dat zelfs Beyonce een trucje nodig heeft om haar emoties en stress onder controle te houden en ‘fearless’ naar buiten te treden. Als je groter durft te dromen door een alter ego te gebruiken, waarom zou je dat niet doen?
Nu hoor ik je denken: ‘maar bij ‘Personal Branding’ gaat het er toch om dat je dicht bij jezelf blijft? Waarom verzin je dan een nieuw, niet bestaand karakter?’
Wat ik vooral belangrijk vind bij onderzoeken en ontwikkelen van je personal brand, is dat je kritisch naar jezelf kijkt en hier je voordeel mee doet. ‘Wat je ziet ben je zelf’... dus als je ziet dat je wordt beperkt door introverte eigenschappen, doe er dan wat aan. Boek toch die fotoshoot en zie zelf wat dit doet voor je zelfvertrouwen. Neem vooral ook kleine stapjes, om te ontdekken wat bij je past. Neem die podcast op, schrijf dat blog, geef je mening en ga toch gewoon op dat podium staan, ook al krijg je vlekken in je nek. En als jij die extra stap durft te zetten, of juist een keer ‘nee’ durft te zeggen door je af te vragen wat jouw alter ego zou doen, prima!
Wil jij gezien worden op jouw voorwaarden? Download hier 10 GRATIS tips.
Wat wil je laten zien?
Er wordt ook wel eens gezegd dat sterke merken 'authentiek' zijn. Een prachtig woord natuurlijk, maar wat betekent dit nu eigenlijk? Authenticiteit heeft alles te maken met geloofwaardigheid. Introverte eigenschappen komen hier heel goed van pas, dus doe er je voordeel mee! Jij kunt je namelijk als geen ander inleven in de gevoelens van je ideale klant en bouwen aan waardevolle relaties.
Personal Branding gaat niet alleen maar over jou, het gaat er vooral om dat jij je bewust bent van je verhaal en wat je wel en vooral ook niet naar buiten brengt. Jouw dromen, drijfveren en kernwaarden vormen de basis. Je hoeft dus niet ALLES te delen, jij kiest en jij bepaalt de toegevoegde waarde voor je klant.
Als jij die extra stap durft te zetten, of juist een keer ‘nee’ durft te zeggen door je af te vragen wat jouw alter ego zou doen, prima!
Jouw super power
Jouw persoonlijkheid hoort bij je en maakt je de unieke, prachtige vrouw die je bent. Daar horen introverte eigenschappen ook bij. Pas toen ik mijn introverte eigenschappen ging herkennen en waarderen, was ik niet langer gefrustreerd, maar juist dankbaar. Toen ik beter naar mezelf ging kijken, naar mijn talenten en meerwaarde, zag ik namelijk dat het me (juist ook als ondernemer) heel veel moois brengt.
Ik denk veel na, maar zo ontstaan steeds nieuwe inzichten.
Bluffen kan ik niet, alles wat ik deel is oprecht.
Mijn gevoel is mijn kompas en dus maak ik steeds meer beslissingen o.b.v. mijn intuïtie.
Ik bekijk het grote plaatje en bedenk zo creatieve oplossingen.
Ik bouw aan duurzame, waardevolle relaties.
Personal Branding gaat niet om het creëren van een perfect verhaal. De magie zit 'm in het ontdekken van jouw unieke meerwaarde. Jij bent namelijk een echt mens. En of je nu een introvert bent of juist niet, jouw toekomstige klant wil je nu al een beetje leren kennen. Jij bent dus aan zet. Waar wacht je nog op?
Wees dankbaar voor de introverte eigenschappen die je bij je draagt en zet ze in als je super power.
Het watjezietbenjezelf’ Coachingstraject helpt je om inzicht te krijgen in jouw unieke eigenschappen, meerwaarde en kracht. Jouw verhaal.
Investeer in een ijzersterke positionering, zodat je daar steeds op terug kunt vallen, wanneer je aan jouw zichtbaarheid werkt. Een professionele fotosessie van Eva Jansen fotografie is inbegrepen, dus je hebt direct een compleet pakket te pakken om je merk persoonlijker te maken en meer ideale klanten aan te spreken!
Wil jij gezien worden op jouw voorwaarden?
Download hier 10 GRATIS tips.
Comments