top of page
  • Foto van schrijverEva

Personal Branding: 3 tips om meer van jezelf te laten zien

Bijgewerkt op: 19 jul. 2022

Wie een stuk persoonlijkheid laat zien, valt op in de massa. Jezelf echt authentiek onderscheiden van ‘de rest’, dat doe je door aan je ‘Personal Brand’ te werken. Hierbij zie je jezelf als een merk en zet je je persoonlijkheid heel bewust in om gezien te worden door de mensen die belangrijk zijn voor jou. Maar betekent dit dat je dan heel je ‘ziel en zaligheid’ online moet zetten?


In dit artikel geef ik je 3 tips hoe je balans vindt in het delen van persoonlijke content.


Hoe persoonlijker hoe beter

Veel ondernemers weten wel wel dat het tegenwoordig niet meer genoeg is om alleen informatie over je product of dienst te delen. Er is zoveel informatie, dat je je niet meer onderscheidt met een ‘goed product’ of de beste service. Door het delen van jouw persoonlijke mening, verhalen en ervaringen, ben je in staat om mensen echt te raken. Je bent dan niet ‘de zoveelste’ die dit of dat doet, maar een echt mens waarin een ander zich kan herkennen. Het is dus slim om je, zeker als ondernemer, te verdiepen in Personal Branding en hoe je jouw unieke verhaal vormgeeft en deelt.


Toch is er een drempel om meer van jezelf te laten zien. Omdat je zakelijk en prive graag scheidt, of omdat je gewoon niet weet waar je moet beginnen. Begrijpelijk ook, want het heeft geen zin om alles te delen. Of om te blijven hangen in de standaard ‘kijk mij eens lekker lunchen’ of ‘kijk hoe mijn kind iets schattigs doet’. Het is niet altijd makkelijk om de rode draad te vinden, om grip te krijgen op je verhaal en om dit vervolgens ook nog eens consistent naar buiten te brengen. Of om je mening te geven en juist van je te laten horen als het er toe doet.


Laat me je daarom helpen met deze 3 tips zodat je doelgroep je nog beter gaat vinden, herkennen en vertrouwen.


Tip 1 Jij bent er niet voor iedereen

Het is onmogelijk om het iedereen naar zijn of haar zin te maken. Jij en jouw bedrijf zijn er dus ook niet voor iedereen. Er zullen mensen zijn die niet op jouw aanbod en mening zitten te wachten en dat is OK. Jij hebt een unieke missie, die voor jou en je doelgroep belangrijk is. Ben je bang dat andere mensen ‘iets’ van je zullen vinden, als je je mening geeft? Bedenk je dan dat ook andere mensen (net zoals jij zelf) in eerste instantie vooral met zichzelf bezig zijn. Daarnaast zijn ze jouw actie dezelfde dag alweer vergeten, als je voor hen niet relevant bleek. Durf het dus anders aan te pakken, door je dit te realiseren. Je ideale klant zal je dankbaar zijn, want nu vinden ze eindelijk iemand waarmee ze een klik hebben en dus met veel plezier hun aankoop doen.


Tip 2 Gebruik het KISS principe

‘KISS’ staat voor ‘Keep It Short and Simple’. Of, zoals ik zelf vaak zeg ‘less is more’. Je hebt (zeker online) namelijk maar een paar seconden om de aandacht te trekken. Mensen hebben niet veel geduld en zijn snel afgeleid. Daarom is het heel belangrijk om snel duidelijkheid te geven en vooral niet te veel woorden te gebruiken. Grappig is het wel, dat het vaak juist moeilijker is om minder woorden te gebruiken. Heb je hier moeite mee, zorg dan in ieder geval dat je grip hebt op de focus in je verhaal. Dit maakt het ook weer makkelijker om vervolgens een tekstschrijver of social media manager in te schakelen.


Mensen zullen vergeten wat je hebt gezegd of wat je hebt gedaan, maar ze zullen nooit vergeten hoe ze zich bij je voelden.


Tip 3 Verplaats je in de ander

Je praat als ondernemer niet met je 'doelgroep omschrijving’. Deze groep bestaat uit echte mensen van vlees en bloed. Mensen met emoties, met zorgen en dromen. Als je je dit realiseert, zal de stap om meer persoonlijkheid te tonen direct al kleiner worden. Want ook jouw bedrijf bestaat uit echte mensen en je toekomstige klant wil jou (en je collega’s) alvast een beetje leren kennen. Ze willen je letterlijk ‘zien’, waarbij professionele foto’s cruciaal zijn, maar ze willen ook zien wie je bent als persoon. Zodat ze het juiste gevoel bij je krijgen en je kunnen vertrouwen.


Vraag je dus eens af wat jouw ideale klant van je moet weten, zodat ze zich met je kunnen verbinden? Stel je ideale klant eens voor als 1 persoon. Wie is dat dan? Waar droomt hij of zij van? Tegen welke problemen lopen ze aan in het leven? Waar kun je hem of haar vinden, contact leggen en een verbinding aan gaan? Als je hier als ondernemer een (nog beter) gevoel bij krijgt, dan ben je in staat om echt zichtbaar te worden voor de mensen die er voor jou toe doen. Dan ben je niet 'de zoveelste' maar iemand die een verschil kan gaan maken.




Ik ben Eva en met het watjezietbenjezelf’ Coachingspakket help ik je om inzicht te krijgen in jouw unieke eigenschappen, meerwaarde en kracht. Jouw verhaal.


Investeer in een ijzersterke positionering, zodat je daar steeds op terug kunt vallen, wanneer je aan jouw zichtbaarheid werkt. Een professionele fotosessie van Eva Jansen fotografie is inbegrepen, dus je hebt direct een compleet pakket te pakken om je merk persoonlijker te maken en meer ideale klanten aan te spreken!


96 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page