Wil jij dé gouden tip voor inspirerende content? Dé verhalen waar 'iedereen' op aan gaat? Waarvan iedereen denkt: 'wauw, hier wil ik meer van weten'. Die gouden tip... dat ben jij zelf. Kijk eens naar jezelf. Wat is het in jou dat waardevol is voor anderen?
Als ondernemer voel je misschien wel wat druk om (steeds weer) van jezelf te laten horen. Want ja, je 'moet' zichtbaar zijn omdat je een geheim nu eenmaal niet kunt verkopen. En dit gaat niet iedereen van nature gemakkelijk af. En ook niet iedereen is elke dag mega inspirerend. Tenminste, zo voelt het niet altijd 😜.
Authentieke content
Als 7 jarig meisje zat ik in de hoek van de keuken aan een oud schoolbureautje. Ik schreef er verhaaltjes en deelde mijn verhalen ook met het bandje in de radio.
(Een podcast dus 🙌🏼.) Op vakantie verzamelde ik bloemetjes of een beetje zand van het strand waar we geweest waren. Ik was altijd al dol op herinneringen levend houden. Om er zo weer over te kunnen vertellen. Ik schreef in dagboeken en maakte zoveel foto's dat ik zelfs fotograaf werd. Later ging ik Communicatie studeren en was ik als Marketing & Communicatie Manager dagelijks bezig met het overbrengen van een duidelijke boodschap.
Als ik zo eens even terug kijk op mijn leven, dan is het eigenlijk niet zo gek dat content creatie me ook relatief makkelijk af gaat. Maar. Dat betekent niet dat het altijd maar vanzelf gaat. Ook ik twijfel soms... en ik experimenteer er op los. En intussen heb ik een manier gevonden waarop het werkt voor mij. Een manier waarbij ik meer persoonlijkheid toevoeg aan mijn merk, om zo nog meer klanten aan te trekken die bij mij en mijn aanbod passen.
In deze blog deel ik daarom heel graag mijn 10 tips om inspirerende content te creëren. Iedereen is vrij om met ChatGPT aan de gang te gaan, of om bij anderen inspiratie op te doen, maar hoe fijn zou het zijn als je een verhaal neer kunt zetten dat helemaal klopt voor jou, oprecht inspirerend is én waarmee jij de wereld een beetje mooier kunt maken?
✨10 tips voor inspirerende content✨
1) Pak je rust. Juist op die momenten waar je je brein rust geeft, ontstaat ruimte voor de meest creatieve ideeën. Dit kan van alles zijn. Voor de een is het een wandeling, voor de ander een uitgebreide sessie in bad. Maar tijdens de simpele dagelijkse klussen zoals het doen van de was of het snoeien van een boom geef je je brein ook heerlijk de ruimte.
2) Zie je ideale klant voor je. Dus één klant die het afgelopen jaar jouw product of dienst heeft afgenomen en waar jij ontzettend blij van werd. Waar jij energie van kreeg. Wat vindt zij/hij interessant om te zien van jou?
3) Zorg voor een duidelijk verhaal. Bedenk wat waardevol is voor jouw klant om te zien. Wat wil je meegeven en delen, waar de ander een voordeel mee kan doen? Een Personal Branding blauwdruk kan hierbij ondersteuning bieden.
4) Maak regelmatig een foto of kort filmpje van jezelf. Ook al kun je dit misschien niet direct gebruiken. Als je later ineens een mooi inzicht hebt wat je wilt delen, dan heb je direct een beeld om erbij te plaatsen. Andersom geldt trouwens hetzelfde: op de momenten waarbij jij niet achter je computer zit om e.e.a. uit te werken kun je wel alvast een voice memo inspreken of het noteren in je notities, om er later een passend beeld bij te zoeken.
5) Werk met de informatie die je hebt. Welke vragen stellen je volgers op social media? Wat vertellen je klanten je? Deze informatie is mega waardevol en een bron van inspiratie!
6) Wees zelf interactief. Stel dus ook zelf vragen om inspiratie op te doen. Organiseer een poll of start een discussie om in de creatieve flow te komen.
7) Durf te experimenteren. Er wordt elke dag van alles en nog wat gedeeld door 'jan en alleman'. Als jouw content dus (in jouw ogen) niet perfect is, of de plank misschien een beetje mis sloeg, dan zijn anderen dit zo weer vergeten. Dit helpt om ook daadwerkelijk te gaan experimenteren met diverse vormen van content.
8) Kies voor een manier die bij jou past. Misschien denk je nu 'video, dat lijkt me doodeng', om er vervolgens achter te komen dat jij op deze manier heel gemakkelijk authentieke content kunt creëren. Er zijn zoveel mogelijkheden, van een podcast tot een blog, van video tot een foto met een tekst.
9) Wees lief voor jezelf. Kwel jezelf niet met de gedachte dat je altijd en overal inspirerend hoeft te zijn. Jij bent een mens, dus soms ben je creatief, soms niet. Soms bruis je van de energie, soms niet. That's life.
10) Geef niet op. Het opbouwen van een sterk merk wat aansluit op jouw persoonlijkheid kost tijd. Net zoals in een relatie win je niet vanaf dag 1 het vertrouwen van een ander.
Ik ben Eva Jansen en ik droom van een wereld waarin meer ruimte is voor gevoel en intuïtie. Een wereld waar meisjes en vrouwen zich niet klein houden, maar zich, vol zelfvertrouwen, juist meer laten zien. Een wereld waar emoties getoond mogen worden en waar je helemaal jezelf mag zijn.
Als Personal Brand Expert help ik je om in de spiegel te kijken. Samen zoeken we naar jouw authentieke verhaal, waarmee jij impact kunt maken. Jij mag gezien worden en jij hebt iets te vertellen. Of je nu man, vrouw, jong, oud, onzeker of een ervaren expert bent, meer grip op jouw verhaal helpt je om gezien te worden.
Meer weten? Lees hier verder.
Comments